© SCCF 2012-2020
European Cade Raid
5.7.2013 Perjantai Tänään on se päivä jolloin kauan suunniteltu European CadeRaid 2013-tapahtuma voisi alkaa. Tapahtumasta Suomen maaperällä oli ensi kertaa puhetta Hollannissa 2007 ja vahvistuksen tapahtumalle Suomessa sain Ruotsin CadeRaidissa 2010. Jännitti hieman, kuinka asiat sujuisivat meillä täällä Suomessa. Aamupäivästä tuli viestejä puhelimeeni tuon tuosta, vierailijoiden ilmoittaessa olevansa Suomen maaperällä. Ajatus siitä, että teillämme liikkuisi ulkomaalaisia Cavalcade-moottoripyöriä enemmän kuin koskaan aikaisemmin, sai suuni hymyyn. Olin Kotkan Hotelli Santalahdessa puolen päivän aikaan odottelemassa vieraita. Ensimmäisen kello 13 aikoihin ilmestyi CadeRaid ”hovikuvaajamme” Yves Belgiasta. Kellon osoittaessa kolmea iltapäivällä, alkoi kaukaa kuulua tuttua matalaa V4 moottorin mylvintää. Tiesin että karavaani saapuisi paikallle piakoin. Sieltä he lipuivat hitaasti majesteettisella arvokkuudella pitkässä letkassa. ”Welcome to Finland”, How do You do”, ”How the trip went?” ja muita tervehdyksiä kuului ilmassa. Iloisia ilmeitä ja uusia tuttavuuksia. Kaikkialla oli aistittavissa ystävällinen CadeRaid –tunnelma. Illan aikana tutustuimme Hotelli Santalahden ympäristöön. Kello 21 aikoihin David ja minä tervetuliaispuheen ja Timo kertoili viikonlopun tapahtumista. Iltaa vietettiin iloisessa ilmapiirissä Suomenlahden rannalla ulkoterassilla keskikesän luontoa ja auringon laskua ihastellen. 6.7.2013 Lauantai Hyvin nukutun , vaikkakin lyhyen yön, jälkeen aurinko oli jo korkealla taivaalla, vaatien Cavalcade- seuruetta runsaalle aamupalalle. Tänään olisi tarkoitus viedä vieraat tutustumaan suomalaiseen luontoon ja Kotkan kaupungin muutamiin nähtävyyksiin. Kuin kreivinaikaan ”melkein” kaikki vieraat olivat kello 9am lähtöasetelmissa Hotelli Santalahden pihalla. Liikkeelle lähdettiin aurinkoisen ja lämpöisen sään sekä lempeän merituulen saatellessa Cavalcadet noin 150km:n matkalle kohti Suomen ja Venäjän raja-aluetta, Vaalimaalle. Ajoimme Kotkan Hyväntuulentien kautta moottoritie E18 pitkin Haminan kaupunkiin. Vuonna 1653 perustettu Hamina on Kymenlaakson vanhin kaupunki. Haminan keskusta on kaavoitettu harvinaiseen ympyräkaavan muotoon, joka on peräisin 1720-luvulta. Kaupungista käytetäänkin myös nimitystä Ympyräkaupunki keskustan harvinaislaatuisen asemakaavan vuoksi. Haminasta käännyimme Vanhalle    Kuninkaantielle . Tietä ovat 1300-luvulta saakka kulkeneet kuninkaat ja heidän kuriirinsa, piispat ja porvarit, taiteilijat ja armeijat. . Museotieksi julistettu on suomalaisten moottoripyöräilijöiden suosiossa mutkaisien osuuksien ansiosta. Valitettavasti pari vuotta sitten tien yleisnopeudeksi asetettiin vain 60km/h. Loppumatkalla Virolahden Vaalimaalle kohtasimme kilometrejä pitkän rekka karavaanin, joka oli matkalla Suomen vilkasliikenteisimmän Kansainvälisen rajaylityspaikan kautta Venäjälle. Pidimme pienen välipalatauon Suomen ja Venäjän rajalla Rajahoviksi kutsutussa Teboil huoltoaseman ravintolassa. Paluumatkalla poikkesimme Kotkan keskustassa ostoskierroksella. Suomenlahden rannalla sijaitseva Kotka on merkittävä satama - ja teollisuuskaupunki ja myös monipuolinen koulu- ja kulttuurikaupunki. Ensimmäisen CadeRaid 2013- ajelun jälkeen olikin sitten vuorossa yhteiskuvaus. Ylpeänä katselimme tuota upeaa Cavalcade-rivistöä. Siinä oli mukana pyöriä Englannista, Belgiasta, Norjasta ja Suomesta. Olin kutsunut paikallisen sanomalehden, Kymen    Sanomat , tekemään artikkelin tästä hienosta vuosittain Euroopassa järjestettävästä CadeRaid-tapahtumasta. Jutun artikkelia saimmekin sitten sunnuntaina ihastella ja ihmetellä aamun lehdestä. Suomalainen rantasauna tarjosi vieraillemme (vain jotkin rohkeat uskaltautuivat mukaan) lämpöiset löylyt sekä kylmät virkistävät suihkut ”pitkän” päivän päätteeksi, ennen yhteistä illaviettoa. Kävipä eräät rohkeat britit, Andy ja Aaron, kastautumassa kesäisessä Suomenlahden rantavedessä. Meillä Suomessa on tapana jakaa moottoripyörien kokoontumisajoissa palkintoja niihin osallistuville joitakin palkintoja. Niin myös oli tarkoitus CadeRaid 2013:ssa. Palkintosarjoja olivat Pisin matka Yves Rummens , Belgia Vanhin osanottaja Timo Vaalimaa, Suomi Nuorin osanottaja Loke Sorum, Norja Pienin kuutiotilavuudeltaan oleva pyörä Juho Heinonen, Finland (Yamaha DT50) ”Rottapyörä” Kåre Tveit, Norja Kaikki CadeRaid 2013 tapahtumaan osallistuneet Naiset palkittiin Suomalaisella    Iittalan taide- esineellä. Hämärän laskeutuessa illanvietto jatkui ulkona ”pitkänpöydän” ääressä. Olimme kuin yhtä suurta Cavalcade-perhettä. Geir laulatti meitä kokoamillaan lauluilla ja upealla kitaramusiikillaan. Joimme , söimme ja pidimme hauskaa yhdessä. Kårekin lupautui kiillottamaan Cavalcadensa etuhaarukan yhtä kiiltäväksi kun Cavalcadessani on. Siitä palkinnoksi hän sai etukäteen kaksi Cavalcade Club Finlandin kangaslogoa. Tosin Kåre taisi tehdä homman helpommalla tavalla hankkimalla uuden Cavalcaden heti Suomen CadeRaid 2013 tapahtuman jälkeen Puolen yön maissa siirryimme sateelta hotellin katoksen suojiin, jossa meno jatkui välittömänä pikkutunneille. Sunnuntai 7.7.2013 Aamupala maistuikin edellisen illan juhlimisen jälkeen ihanan vahvistavalta. Teimme tutustumisretken Kotkan   Katariinan   niemeen , jossa otimme yhteiskuvan pitkän niemen kärjessä. Anthonykin sai poseerata Cavalcadensa kanssa ihan meren rannalla. Sapokan     Tulikukossa nautimme hetken viilentävää lämpötilan noustessa ulkona yli +25 celsiusasteen. Sapokasta lähdettyämme kävimme Kotkan torin laidalla tyhjentämässä Kotkan Sanomista, jossa oli juttua Sohvapyöristä Hotelli Santalahdessa. Lounasaikaan tutustuimme Route66-keskuksen tarjontaan. Sunnuntain illanistujaiset sujuivat jo rauhallisemmin. Suurin osa suomalaisista olivat poistuneet hyvissä ajoin ennen iltaa. Olihan suomalaisilla maanantai jo työpäivä. Maanantai 8.7.2013 Aamupalan aika alkoikin kuudelta. Anthony ja Aaron aloittivat ”pidemmän kotimatkansa” Pohjois-Suomen Joulupukin   maan ja Pohjois- Ruotsin kautta. Vähitellen CadeRaid 2013 tyhjeni Cavalcade-ystävistä. Pitkään suunniteltu tapahtuma olikin nyt ohi. Toivotimme Hyvää ja Turvallista kotimatkaa. Toivottavasti ensi vuonna näemme Hollannissa CadeRaid 2014-tapahtumassa. Lämmin kiitos kaikille CadeRaid 2013 mukana olleille ja osallistujille. Suomen ensilumisena sunnuntaina, Kouvolassa 1.12.2013 Juha SCCF ry President