© SCCF 2012-2023
European Cade Raid
5.7.2013 Perjantai Tänään    on    se    päivä    jolloin    kauan    suunniteltu    European    CadeRaid    2013-tapahtuma    voisi    alkaa. Tapahtumasta    Suomen    maaperällä    oli    ensi    kertaa    puhetta    Hollannissa    2007    ja    vahvistuksen tapahtumalle   Suomessa   sain   Ruotsin   CadeRaidissa   2010.   Jännitti   hieman,   kuinka   asiat   sujuisivat meillä    täällä    Suomessa.        Aamupäivästä    tuli    viestejä    puhelimeeni    tuon    tuosta,    vierailijoiden ilmoittaessa    olevansa    Suomen    maaperällä.    Ajatus    siitä,    että    teillämme    liikkuisi    ulkomaalaisia      Cavalcade-moottoripyöriä   enemmän   kuin   koskaan   aikaisemmin,   sai   suuni   hymyyn.      Olin   Kotkan Hotelli   Santalahdessa   puolen   päivän   aikaan   odottelemassa      vieraita.   Ensimmäisen   kello   13   aikoihin ilmestyi   CadeRaid   ”hovikuvaajamme”      Yves   Belgiasta.      Kellon   osoittaessa   kolmea   iltapäivällä,   alkoi kaukaa    kuulua    tuttua    matalaa    V4    moottorin    mylvintää.    Tiesin    että    karavaani    saapuisi    paikallle      piakoin.      Sieltä   he   lipuivat   hitaasti   majesteettisella   arvokkuudella   pitkässä   letkassa.   ”Welcome   to Finland”,   ”   How   do   You   do”,   ”How   the   trip   went?”   ja   muita   tervehdyksiä   kuului   ilmassa.   Iloisia ilmeitä ja uusia tuttavuuksia. Kaikkialla oli aistittavissa ystävällinen CadeRaid –tunnelma. Illan    aikana    tutustuimme    Hotelli    Santalahden    ympäristöön.    Kello    21    aikoihin    David    ja    minä tervetuliaispuheen   ja   Timo   kertoili   viikonlopun   tapahtumista.   Iltaa   vietettiin   iloisessa   ilmapiirissä Suomenlahden rannalla ulkoterassilla keskikesän luontoa ja auringon laskua ihastellen. 6.7.2013 Lauantai Hyvin   nukutun   ,   vaikkakin   lyhyen   yön,      jälkeen   aurinko   oli   jo   korkealla   taivaalla,   vaatien   Cavalcade- seuruetta      runsaalle   aamupalalle.      Tänään   olisi   tarkoitus   viedä   vieraat   tutustumaan   suomalaiseen luontoon   ja   Kotkan   kaupungin   muutamiin   nähtävyyksiin.   Kuin   kreivinaikaan   ”melkein”   kaikki   vieraat olivat   kello   9am   lähtöasetelmissa      Hotelli   Santalahden   pihalla.   Liikkeelle   lähdettiin   aurinkoisen   ja lämpöisen    sään    sekä    lempeän    merituulen    saatellessa    Cavalcadet    noin    150km:n    matkalle    kohti Suomen ja Venäjän raja-aluetta, Vaalimaalle. Ajoimme   Kotkan   Hyväntuulentien   kautta   moottoritie   E18   pitkin   Haminan   kaupunkiin.   Vuonna   1653 perustettu     Hamina      on     Kymenlaakson     vanhin     kaupunki.     Haminan     keskusta     on     kaavoitettu harvinaiseen   ympyräkaavan   muotoon,   joka   on   peräisin   1720-luvulta.   Kaupungista   käytetäänkin   myös nimitystä Ympyräkaupunki  keskustan harvinaislaatuisen asemakaavan vuoksi. Haminasta    käännyimme    Vanhalle    Kuninkaantielle .    Tietä    ovat    1300-luvulta     saakka    kulkeneet kuninkaat    ja   heidän   kuriirinsa,   piispat    ja   porvarit,   taiteilijat   ja   armeijat. .   Museotieksi   julistettu   on suomalaisten    moottoripyöräilijöiden    suosiossa    mutkaisien    osuuksien    ansiosta.    Valitettavasti    pari vuotta sitten tien yleisnopeudeksi asetettiin vain 60km/h.  Loppumatkalla   Virolahden    Vaalimaalle   kohtasimme   kilometrejä   pitkän   rekka   karavaanin,   joka   oli matkalla   Suomen   vilkasliikenteisimmän   Kansainvälisen   rajaylityspaikan   kautta   Venäjälle.   Pidimme pienen    välipalatauon    Suomen    ja    Venäjän    rajalla    Rajahoviksi    kutsutussa    Teboil    huoltoaseman ravintolassa. Paluumatkalla   poikkesimme   Kotkan    keskustassa   ostoskierroksella.   Suomenlahden    rannalla   sijaitseva Kotka on merkittävä satama - ja teollisuuskaupunki ja myös monipuolinen koulu- ja kulttuurikaupunki.   Ensimmäisen     CadeRaid     2013-     ajelun     jälkeen     olikin     sitten     vuorossa     yhteiskuvaus.     Ylpeänä katselimme   tuota   upeaa   Cavalcade-rivistöä.   Siinä   oli   mukana   pyöriä   Englannista,   Belgiasta,   Norjasta ja Suomesta. Olin    kutsunut    paikallisen    sanomalehden,    Kymen    Sanomat ,    tekemään    artikkelin    tästä    hienosta vuosittain   Euroopassa   järjestettävästä   CadeRaid-tapahtumasta.   Jutun   artikkelia   saimmekin   sitten sunnuntaina ihastella ja ihmetellä aamun lehdestä.  Suomalainen   rantasauna   tarjosi   vieraillemme   (vain   jotkin   rohkeat   uskaltautuivat   mukaan)   lämpöiset löylyt   sekä   kylmät   virkistävät   suihkut   ”pitkän”   päivän   päätteeksi,   ennen   yhteistä   illaviettoa.   Kävipä eräät rohkeat britit, Andy ja Aaron,  kastautumassa kesäisessä Suomenlahden rantavedessä. Meillä   Suomessa   on   tapana   jakaa   moottoripyörien   kokoontumisajoissa   palkintoja   niihin   osallistuville joitakin palkintoja. Niin myös oli tarkoitus CadeRaid 2013:ssa. Palkintosarjoja olivat Pisin matka Yves Rummens , Belgia Vanhin osanottaja Timo Vaalimaa, Suomi Nuorin osanottaja Loke Sorum, Norja Pienin kuutiotilavuudeltaan oleva pyörä Juho Heinonen,  Finland (Yamaha DT50) ”Rottapyörä” Kåre Tveit, Norja Kaikki    CadeRaid    2013    tapahtumaan    osallistuneet    Naiset    palkittiin    Suomalaisella    Iittalan     taide- esineellä.  Hämärän   laskeutuessa   illanvietto   jatkui   ulkona   ”pitkänpöydän”   ääressä.   Olimme   kuin   yhtä   suurta Cavalcade-perhettä.      Geir   laulatti   meitä   kokoamillaan   lauluilla   ja   upealla   kitaramusiikillaan.   Joimme   , söimme   ja   pidimme   hauskaa   yhdessä.   Kårekin   lupautui   kiillottamaan   Cavalcadensa   etuhaarukan yhtä   kiiltäväksi   kun   Cavalcadessani   on.   Siitä   palkinnoksi   hän   sai   etukäteen   kaksi   Cavalcade   Club Finlandin   kangaslogoa.   Tosin   Kåre   taisi   tehdä      homman   helpommalla   tavalla   hankkimalla   uuden Cavalcaden heti Suomen CadeRaid 2013 tapahtuman jälkeen   Puolen   yön   maissa   siirryimme   sateelta   hotellin   katoksen   suojiin,   jossa   meno   jatkui   välittömänä pikkutunneille.  Sunnuntai  7.7.2013 Aamupala maistuikin edellisen illan juhlimisen jälkeen ihanan vahvistavalta. Teimme   tutustumisretken   Kotkan   Katariinan   niemeen ,   jossa   otimme   yhteiskuvan   pitkän   niemen kärjessä. Anthonykin sai poseerata Cavalcadensa kanssa ihan meren rannalla. Sapokan     Tulikukossa      nautimme     hetken     viilentävää     lämpötilan     noustessa     ulkona     yli     +25 celsiusasteen.    Sapokasta    lähdettyämme    kävimme    Kotkan    torin    laidalla    tyhjentämässä    Kotkan Sanomista,     jossa     oli     juttua     Sohvapyöristä     Hotelli     Santalahdessa.     Lounasaikaan     tutustuimme Route66-keskuksen  tarjontaan.  Sunnuntain    illanistujaiset    sujuivat    jo    rauhallisemmin.    Suurin    osa    suomalaisista    olivat    poistuneet hyvissä ajoin ennen iltaa.  Olihan suomalaisilla maanantai jo työpäivä. Maanantai 8.7.2013 Aamupalan     aika     alkoikin     kuudelta.     Anthony     ja     Aaron     aloittivat ”pidemmän   kotimatkansa”   Pohjois-Suomen   Joulupukin   maan    ja   Pohjois- Ruotsin   kautta.      Vähitellen   CadeRaid   2013   tyhjeni   Cavalcade-ystävistä. Pitkään    suunniteltu    tapahtuma    olikin    nyt    ohi.    Toivotimme    Hyvää    ja Turvallista   kotimatkaa.   Toivottavasti   ensi   vuonna   näemme   Hollannissa CadeRaid 2014-tapahtumassa. Lämmin kiitos kaikille CadeRaid 2013 mukana olleille ja osallistujille. Suomen ensilumisena sunnuntaina, Kouvolassa 1.12.2013 Juha SCCF ry President